Ο Δήμος Τρικάλων, παράδειγμα στους Αρχιτεκτονικούς Διαγωνισμούς! Ο Δήμος Κατερίνης ;



* Στη Γενική του Συνέλευση ο Σύλλογος Αρχιτεκτόνων Πιερίας 
ΕΠΑΙΝΕΣΕ
την Ιερά Μητρόπολη Κίτρους
και την Περιφερειακή Ενότητα Πιερίας.

* Ο Δ.Κατερίνης περιφρόνησε την Υπουργική Απόφαση 26804 (Άρθρο 2, Παρ. 1) κατά την ανάπλαση της Πλατείας Δημοκρατίας (Πλ.Ευκαρπίδη).

* Αντίθετα, η Περιφερειακή Ενότητα Πιερίας διεξήγαγε Αρχιτεκτονικό Διαγωνισμό για την ανάπλαση του Χατζόγλειου Σχολείου.

* Αρχιτεκτονικό Διαγωνισμό προτίθεται να προκηρύξει και ο Σεβ. Μητροπολίτης Κίτρους κ. Γεώργιος για την αποκατάσταση του Εκκλησιαστικού Πνευματικού Κέντρου «Άγιος Φώτιος»

* Εισήγηση του Μέλους τού Δ.Σ. ΣΑΔΑΣ Πιερίας, Ανδρέα Τσιόκα, με αναφορές και στην επιτυχημένη διοργάνωση "Αρχιτεκτονικές Διαδρομές", στο πλαίσιο των Αικατερινείων 2017

Παρουσίαση θέματος,
Λήψη - Επιλογή Φωτογραφιών:
Ανδρέας Κατσιάπης - Γαλανός *

Σε θετικές αναφορές για τον Δήμο Τρικάλων, για τους Δήμους Ιωαννίνων και Πειραιά, για την Αντιπεριφερειάρχη Σοφία Μαυρίδου (Περιφερειακή Ενότητα Πιερίας) αλλά και για τον Σεβ. Μητροπολίτη Κίτρους, Κατερίνης και Πλαταμώνος κ. Γεώργιο προέβη η Πρόεδρος του Συλλόγου Αρχιτεκτόνων ΣΑΔΑΣ Πιερίας, Ευρυδίκη Μανιάτη, αναφερόμενη στην τήρηση της κείμενης νομοθεσίας που αφορά την προκήρυξη Αρχιτεκτονικών Διαγωνισμών. 
Αντίθετα, σε αρνητικές αναφορές προχώρησε η κ. Μανιάτη αναφερόμενη σε μη τήρηση της νομοθεσίας από την πλευρά τού Δ.Κατερίνης

Οι αναφορές τής κ. Μανιάτη έγιναν στο πλαίσιο Γενικής Συνέλευσης τού Συλλόγου Αρχιτεκτόνων ΣΑΔΑΣ Πιερίας με αφορμή τις εκλογές τής 11ης Μαρτίου 2018 και τη συγκρότηση του νέου Διοικητικού Συμβουλίου τού Συλλόγου. 



Η θετική στάση τού Δ.Τρικάλων, της Αντιπεριφέρειας Πιερίας και της Ι.Μ. Κίτρους, αλλά και η αρνητική στάση τού Δ.Κατερίνης. 

Συγκεκριμένα, ο Δήμος Τρικάλων εφάρμοσε την κείμενη νομοθεσία προκειμένου να προβεί σε δύο αναπλάσεις: «Ανάπλαση Πλατείας Ηρώων Πολυτεχνείου και Πλατείας Εθνικής Αντίστασης της πόλης των Τρικάλων». Αντίστοιχη στάση είχαν και οι Δήμοι Ιωαννίνων και Πειραιά.
Από την πλευρά της, η Αντιπεριφέρεια Πιερίας διεξήγαγε Αρχιτεκτονικό Διαγωνισμό για την ανάπλαση του Χατζόγλειου Σχολείου, ενώ και ο Σεβ. Μητροπολίτης κ. Γεώργιος εξέφρασε την πρόθεσή του να προκηρύξει Αρχιτεκτονικό Διαγωνισμό για την αποκατάσταση του Εκκλησιαστικού Πνευματικού Κέντρου «Άγιος Φώτιος» στην Κατερίνη. 
Αντίθετα, η κ. Μανιάτη σχολίασε αρνητικά τη στάση τού Δήμου Κατερίνης να περιφρονήσει την κείμενη νομοθεσία και να μην τηρήσει την Υπουργική Απόφαση 26804 - Άρθρο 2, Παρ. 1 κατά την ανάπλαση της Πλατείας Δημοκρατίας (Πλ. Ευκαρπίδη)




Αρχιτεκτονικός Διαγωνισμός τής Π.Ε. Πιερίας για την ανάπλαση 
του Χατζόγλειου Σχολείου, στην Κατερίνη.

Η Πρόεδρος του Συλλόγου Αρχιτεκτόνων ΣΑΔΑΣ Πιερίας, Ευρυδίκη Μανιάτη, αναφέρθηκε αρχικά «στην προκήρυξη Πανελλήνιου αρχιτεκτονικού διαγωνισμού  από τον  Δήμο Τρικκαίων (Τρικάλων) για την «Ανάπλαση της Πλατείας Ηρώων Πολυτεχνείου και της Πλατείας Εθνικής Αντίστασης της πόλης των Τρικάλων».
Στη συνέχεια, αναφέρθηκε «στην Προκήρυξη ΣΥΝΘΕΤΟΥ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΟΥ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ ΠΡΟΣΧΕΔΙΩΝ με τίτλο: “Ενσωμάτωση χώρου παλαιών στρατιωτικών φυλακών στον αστικό ιστό ως κέντρο παροχής αστικών εξυπηρετήσεων” από τον Δήμο Ιωαννιτών (Ιωαννίνων) καθώς και τον Πανελλήνιο Ανοικτό Αρχιτεκτονικό Διαγωνισμό Ιδεών για το έργο «Αρχιτεκτονικός Σχεδιασμός Συγκροτήματος κτιρίων Διοίκησης και Κεντρικών Υπηρεσιών της ΔΕΗ Α.Ε. στο Φάληρο του Δήμου Πειραιά». 
Και συνέχισε η κ. Μανιάτη λέγοντας: «Δεν θα πρέπει να παραλείψουμε βεβαίως τη μεγάλη επιτυχία που είχε η διεξαγωγή του Αρχιτεκτονικού Διαγωνισμού Ιδεών για το "Χατζόγλειο Σχολείο" στην πόλη της Κατερίνης. Ο Διαγωνισμός προκηρύχτηκε από την Περιφερειακή Ενότητα Πιερίας μέσα στο 2016 και η κριτική επιτροπή απένειμε 2 βραβεία και 1 εξαγορά στις προτάσεις που ξεχώρισαν». 




Αρνητικό παράδειγμα ο Δ.Κατερίνης, αλλά όχι μόνο…

Ακολούθως, η Πρόεδρος του ΣΑΔΑΣ Πιερίας αναφέρθηκε και σε αντίθετα (αρνητικά) παραδείγματα: «Παράλληλα όμως, και ενώ για πρώτη φορά οι δημόσιοι φορείς είναι υποχρεωμένοι να επιλέγουν για τις μελέτες του δημόσιου χώρου (κτήρια, πλατείες, κλπ.) τη διαδικασία του αρχιτεκτονικού διαγωνισμού, βλέπουμε ότι πολλές φορές στην πράξη συμβαίνει το αντίθετο.
Παραδείγματα αποτελούν οι μελέτες για την Ανάδειξη - Αξιοποίηση της Κοιλάδας των Τεμπών, η οποία έγινε σύμφωνα με δηλώσεις από λαρισαϊκό αρχιτεκτονικό γραφείο αφιλοκερδώς, καθώς και η μελέτη για το Μητροπολιτικό πάρκο Παύλου Μελά στη Θεσσαλονίκη, όπου επιστημονικός συνεργάτης του δημάρχου μετατράπηκε τελικά σε μελετητή. 
Στα δυο αυτά παραδείγματα προστίθενται και οι "οίκοθεν" μελέτες των διαφόρων δήμων, όπως η πρόσφατη μελέτη ανάπλασης της πλατείας Δημοκρατίας από το Δήμο Κατερίνης παρότι όπως σαφώς αναφέρεται στο άρθρο 2 παράγραφος 1 της Υ.Α. 26804 "η υποχρέωση τουλάχιστον για τα σχέδια ιδεών υφίσταται και στις περιπτώσεις που πρόθεση της διοργανώτριας αρχής είναι η σύνταξη της μελέτης από την ίδια". 

Αρχιτεκτονικό Διαγωνισμό προτίθεται να προκηρύξει 
ο Σεβ. κ. Γεώργιος για τον «Άγιο Φώτιο»

Τέλος, η κ. Μανιάτη χαρακτήρισε «ως ένα πολύ θετικό βήμα προς την κατεύθυνση της διεξαγωγής Αρχιτεκτονικών Διαγωνισμών», την «πρόθεση της Μητρόπολης Κίτρους, Κατερίνης και Πλαταμώνος και του Σεβασμιότατου Μητροπολίτη κ.κ. Γεωργίου, να προκηρύξει ως διοργανώτρια Αρχή έναν Αρχιτεκτονικό Διαγωνισμό για την αποκατάσταση του κτιρίου του Αγίου Φωτίου στην Κατερίνη. 
Ο «Άγιος Φώτιος» αποτελεί ένα κτίριο με ιδιαίτερη σημασία για την πόλη της Κατερίνης, έχει κατασκευασθεί τη δεκαετία του 1960, καταγράφηκε στην πρόσφατη κτιριακή καταγραφή της ομάδας εργασίας του ΣΑΔΑΣ και με τις πολυποίκιλες χρήσεις που φιλοξενεί, αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα πνευματικά κέντρα της ευρύτερης περιοχής. 
Στην προσπάθεια αυτή ο ΣΑΔΑΣ με μεγάλη χαρά θα προσφέρει αφιλοκερδώς τις υπηρεσίες του στη Μητρόπολη για τη σύνταξη φακέλου του διαγωνισμού, αντί "τεχνικής υπηρεσίας" την οποία η Μητρόπολη δεν διαθέτει», σημείωσε η Πρόεδρος του Συλλόγου Αρχιτεκτόνων Πιερίας. 


«Η ελληνική αρχιτεκτονική και οι Έλληνες Μηχανικοί 
μπορούν να αναδείξουν τον τόπο μας 
σε Διεθνές προσκύνημα του Πολιτισμού, 
των Ιδεών, του Σχεδιασμού του αύριο»!

Στο κλείσιμο της εισήγησής της η κ. Μανιάτη ανέφερε: «Ο ΣΑΔΑΣ Πιερίας, συνυπογράφει μαζί με τους περιφερειακούς συλλόγους αρχιτεκτόνων Έβρου, Ιωαννίνων, Λάρισας, Μαγνησίας και Σερρών, ψήφισμα υπέρ της διεξαγωγής Αρχιτεκτονικών Διαγωνισμών που κατατέθηκε στην ημερίδα που διοργάνωσε ο Σύλλογος Αρχιτεκτόνων Αχαΐας με τίτλο "ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΙ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΟΙ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ-ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ & ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ'' στην ΠΑΤΡΑ  στις 24.02.18».
«Αντί επιλόγου», είπε η Πρόεδρος των Αρχιτεκτόνων Πιερίας, «θα χρησιμοποιήσω τη φράση του Νομικού συνεργάτη του Τεχνικού Επιμελητήριου Ελλάδας, Δικηγόρου, κ. Κων/νου Καρατσώλη, που αναφέρει τα εξής: "Η ελληνική αρχιτεκτονική και οι Έλληνες Μηχανικοί μπορούν να αναδείξουν τον τόπο μας σε Διεθνές προσκύνημα του Πολιτισμού, των Ιδεών, του Σχεδιασμού του αύριο.

Η ελληνική κοινωνία βιώνει τα τελευταία χρόνια μια ανεξήγητη φοβία. Στο όνομα αυτής της φοβίας κατασπαταλήθηκε η δημιουργικότητα γενεών»


Η εισήγηση της Προέδρου των Αρχιτεκτόνων Πιερίας, 
Ευρυδίκης Μανιάτη, στη Γ.Σ. του ΣΑΔΑΣ.

Θέμα τής εισήγησης της Προέδρου τού ΣΑΔΑΣ Πιερίας, Ευρυδίκης Μανιάτη, ήταν: «Θεσμικό πλαίσιο και διενέργεια Αρχιτεκτονικών Διαγωνισμών με βάση το ΦΕΚ 1427Β’/16.6.11 και ΦΕΚ 1494Β’/4.5.12 και συμμετοχή τού ΣΑΔΑΣ Πιερίας στο Ψήφισμα των Περιφερειακών Συλλόγων που κατατέθηκε στην Ημερίδα τού ΣΑΝΑ (Συλλόγου Αρχιτεκτόνων Νομού Αχαΐας) με τίτλο «Αρχιτεκτονικοί Διαγωνισμοί».
Ολόκληρη η εισήγηση έχει ως εξής:

ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΟΙ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
Το 2011 υπήρξε μια χρονιά ορόσημο για το επάγγελμα του αρχιτέκτονα μηχανικού. Είναι η χρονιά που δημοσιεύεται η υπ' αριθ. 26804 Υ.Α. (ΦΕΚ 1427Β'/16-6-11) με τίτλο "ΝΕΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΔΙΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΤΩΝ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΩΝ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΩΝ ΚΑΙ ΓΕΝΙΚΑ ΤΩΝ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΩΝ ΜΕΛΕΤΩΝ ΜΕ ΑΠΟΝΟΜΗ ΒΡΑΒΕΙΩΝ".
Κάνοντας μια μικρή "ιστορική αναδρομή", ήδη από το 1830 με δημοσίευση στην Γενική Εφημερίδα της Ελλάδας, προκηρύσσεται ο πρώτος Αρχιτεκτονικός Διαγωνισμός με θέμα την ανέγερση μνημείου "αφοσιούμενον από το έθνος εις μνήμην των γενναίων εν Μεσολογγίω προασπιστών του Σταυρού". Από το 1936 ο ΣΑΔΑΣ ξεκινάει μια προσπάθεια ενός σχεδίου διατάγματος για τους Αρχιτεκτονικούς Διαγωνισμούς. Η υπουργική απόφαση η οποία θα θέσει τους επίσημους κανόνες διεξαγωγής των διαγωνισμών θα δημοσιευτεί το 1970. Από το 2003 ξεκινά μια προσπάθεια εκσυγχρονισμού του νομοθετικού πλαισίου, βασισμένη στα ισχύοντα θεσμικά πλαίσια άλλων ευρωπαϊκών χωρών, τους κανονισμούς της Union Internationale des Architectes (UIA) και του Architects' Council of Europe (ACE) ,  η οποία καταλήγει το 2011 στη δημοσίευση της προαναφερθείσας υπουργικής απόφασης.
Σύμφωνα με το άρθρο 2 της κείμενης νομοθεσίας, "οι διαγωνισμοί μελετών προκηρύσσονται υποχρεωτικά για μελέτες ή για σχέδια κάθε αξιόλογου τεχνικού έργου, του δημοσίου ή των νομικών προσώπων της παρ. 9 του άρθρου 1, του Ν. 3316/2005. Η υποχρέωση τουλάχιστον για τα σχέδια ιδεών υφίσταται και στις περιπτώσεις που πρόθεση της διοργανώτριας αρχής είναι η σύνταξη της μελέτης από την ίδια". Ο ορισμός του "αξιόλογου τεχνικού έργου" δίνεται στην παράγραφο 2 του ίδιου άρθρου και σύμφωνα με την παράγραφο 3 περιλαμβάνει αρχιτεκτονικές μελέτες κτιριακών έργων όπως πολιτιστικά κτίρια, κτίρια εκπαίδευσης, διοίκησης κλπ. καθώς και διαμορφώσεις - αναπλάσεις ελεύθερων κοινόχρηστων χώρων. Όταν λοιπόν  ένα έργο έχει ευρύτερη κοινωνική, αρχιτεκτονική, πολεοδομική, συμβολική και περιβαλλοντική σημασία και η λειτουργία του, ο όγκος, η θέση ή άλλα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του έχουν επίδραση στο ευρύτερο δομημένο ή φυσικό περιβάλλον  καθίσταται υποχρεωτική η διενέργεια αρχιτεκτονικού διαγωνισμού ή έστω διαγωνισμού ιδεών πριν την εκπόνηση μελέτης από την αναθέτουσα αρχή.
Μέσα από τα θεωρητικά και νομικά ζητήματα εφαρμογής του νέου πλαισίου αποτυπώνεται η ανάγκη εφαρμογής του ως αναπτυξιακό εργαλείο ανάδειξης και διατήρησης του πολιτισμού μας για την επόμενη μέρα. Σήμερα σε μια περίοδο ευρύτερης κρίσης και προβληματικής που θίγει και εξοντώνει κυρίως την αξιοπρέπεια του ανθρώπου, είναι σημαντικό να καταγραφεί ότι το νέο οικιστικό - δομημένο περιβάλλον που θα δημιουργηθεί τα επόμενα χρόνια θα πρέπει να μπορεί και θα πρέπει να δώσει τον ζωτικό χώρο και την έκφραση στον σύγχρονο Έλληνα για να οργανώσει ένα νέο σύστημα αξιών. Η σημερινή αισθητική των πόλεων και η σημερινή ανάγκη των πολιτών όχι μόνο να ''διαβιώνουν'' αλλά να ζουν σ' ένα κόσμο με σκοπό ένα καλύτερο αύριο απαιτούν και την ύπαρξη αλλαγών στον τρόπο που διαμορφώνουμε όλα αυτά τα χρόνια το οικιστικό περιβάλλον της χώρας. Η ενιαία και καθολική εφαρμογή του θεσμικού πλαισίου για τους Αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς αποτελεί μια ευκαιρία για τη διοίκηση να αποδείξει ότι δύναται να διαχειριστεί με τον καλύτερο τρόπο τον δημόσιο χώρο και την παραγωγή έργων σε αυτόν και ότι μπορεί να αποτελέσει την εγγύηση για μια αξιοκρατική - θεσμική διαδικασία διενέργειας Αρχιτεκτονικών διαγωνισμών.
Γιατί αποτελεί στοιχείο εξέλιξης η εφαρμογής ενός ορθού πλαισίου διενέργειας Αρχιτεκτονικών Διαγωνισμών.
Η περιβόητη αναπτυξιακή πορεία της χώρας θα πρέπει να αντανακλά στη σημασία της Αρχιτεκτονικής κληρονομιάς μας και του πολιτισμού μας με μελλοντική διάσταση.  
Ως αναφορά αναπτυξιακής πορείας το κράτος υπό οποιαδήποτε μορφή συνεργασιών ή επιλογών θα πρέπει να μεριμνήσει ώστε να επιτρέψει και στις επόμενες γενιές να μιλούν για νέα πολιτιστική Κληρονομιά. 
 Σίγουρα δε, το κράτος θα πρέπει να μεριμνήσει ώστε ο σύγχρονος πολίτης να καταστεί αποδέκτης ενός περιβάλλοντος που θα του δίνει το δικαίωμα, σε δύσκολες πραγματικά μέρες τουλάχιστον να ελπίζει. 
Υπό το παραπάνω πρίσμα, η προβολή και η αρμονική εφαρμογή πλαισίου αρχιτεκτονικών διαγωνισμών για το σύνολο των δημοσίων κτιρίων αλλά και των μικρών και μεγάλων ιδιωτικών επενδύσεων θα επιφέρει ένα νέο κτιριακό ''προϊόν'' πολιτισμού που θα μαρτυρά:
Α) τη νέα αξιακή πορεία και την πολιτιστική εικόνα της χώρας.
Β) τη διάσταση που δίδει η χώρα ως ''πολιτεία υπό ανάπτυξη'' στην πολιτιστική μας κληρονομιά.
Υπό το πρίσμα του δικαίου, το νέο πλαίσιο, εξαιρέσει μικρών απαιτούμενων διορθώσεων και συμπληρώσεων μπορεί να αποτελέσει τη βάση ενός γρήγορου, ευέλικτου και οικονομικά συμφέροντος εργαλείου για την διοίκηση.
Μάλιστα, υπό τη νομική ανάλυση της Υπουργικής απόφασης, καθίσταται σαφές ότι δια της επιλογής κυρίως του διαγωνισμού Προσχεδίων, η διοίκηση παραλαμβάνει ένα αντικείμενο μελέτης σε επίπεδο σταδίου προμελέτης όπου με την κοινή διαγωνιστική διαδικασία του Ν.3316/2005 για το ίδιο ακριβώς αποτέλεσμα θα δαπανούσε (υπό τις καλύτερες προϋποθέσεις εκπτώσεων) σχεδόν διπλάσιο ποσό.
Περαιτέρω, το παραγόμενο αποτέλεσμα έχει επέλθει μέσω μιας διαγωνιστικής διαδικασίας καθαρά αρχιτεκτονικού χαρακτήρα, με οφέλη για τον κύριο του έργου και εχέγγυα για το κοινωνικό σύνολο την καλύτερη ιδέα και τεχνική λύση.
Εάν δε τα σχετικά πλεονεκτήματα του νέου θεσμού συνδυαστούν με μια γρήγορη και ευέλικτη διαδικασία μελετών σκοπιμότητας, δημιουργίας κτιριολογικών προγραμμάτων, προκήρυξης του διαγωνισμού και ολοκλήρωσης επιλογής, τότε πραγματικά, στο πεδίο των αρχιτεκτονικών λύσεων η διοίκηση θα έχει καταφέρει να παράξει ένα σπουδαίο αριθμό μελετών και ώριμων έργων που θα αποτελέσουν ένα νέο βήμα ανάπτυξης και ανάταξης οικονομικής.
Κάνοντας μια σύντομη αποκωδικοποίηση της ισχύουσας νομοθεσίας θα μπορούσαμε να πούμε τα εξής:
Στο άρθρο 2 της Υ.Α., περιγράφεται με σαφήνεια το «εφαλτήριο» για την προκήρυξη ενός διαγωνισμού μελετών, που είναι το «αξιόλογο τεχνικό έργο». Στο εν λόγω άρθρο καθορίζεται η έννοια αξιόλογο τεχνικό έργο και τίθενται οι κατηγορίες των αξιόλογων τεχνικών έργων όπως αναφέρθηκαν προηγουμένως.
Στο άρθρο 1 της Υ.Α., ορίζεται τι είναι διαγωνισμός μελετών, τι επιδιώκεται με αυτόν, ενώ εξειδικεύεται η έννοια του αρχιτεκτονικού διαγωνισμού ως διαγωνισμού μελετών στον οποίο κύρια μελέτη είναι η αρχιτεκτονική μελέτη καθώς και η έννοια της «αναθέτουσας-διοργανώτριας αρχής». Σε πρώτο στάδιο, όταν ζητούμενο είναι η διερεύνηση και αποσαφήνιση της κεντρικής ιδέας επίλυσης ενός έργου, ο διαγωνισμός επ' αυτού ονομάζεται διαγωνισμός ιδεών.
Σε δεύτερο στάδιο η διοίκηση έχει την επιλογή να συμπληρώσει τον αρχικό διαγωνισμό ιδεών με έναν διαγωνισμό προσχεδίων. Περαιτέρω, οι διαγωνισμοί διακρίνονται σε κλειστούς και ανοικτούς, καθώς και σε σύνθετους ή μιας κατηγορίας ανάλογα με τον αριθμό μελετών που απαιτούνται. Επί θεμάτων αντιμετώπισης σύνθετου αισθητικού αντικειμένου, προκηρύσσονται σύνθετοι διαγωνισμοί με τη συμμετοχή αρχιτεκτόνων και εικαστικών καλλιτεχνών.
Στο άρθρο 3 της Υ.Α., ορίζεται επίσης το ποια μπορούν να συμμετέχουν στον διαγωνισμό: δικαίωμα συμμετοχής στους διαγωνισμούς μελετών έχουν τα πρόσωπα που κατέχουν την άδεια άσκησης επαγγελματικής δραστηριότητας αντίστοιχης με το αντικείμενο της μελέτης που περιλαμβάνει ο διαγωνισμός. Σε ειδικές περιπτώσεις, όπως οι διαγωνισμοί της UIA, οι συμμετέχοντες είναι αποκλειστικά αρχιτέκτονες, ενώ συγκεκριμένα αναφερόμενοι σε σπουδαστές είναι οι αρχιτεκτονικοί διαγωνισμοί ιδεών σπουδαστών αρχιτεκτονικών σχολών. Τέλος, οι αρχιτεκτονικοί διαγωνισμοί νέων αρχιτεκτόνων απευθύνονται σε νέους επαγγελματίες με ηλικία μέχρι 40 ετών.
Στο άρθρο 4 της Υ.Α., περιγράφονται οι διαδικασίες που πραγματοποιούνται κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας . Η διοργανώτρια αρχή, προκειμένου να διενεργηθεί ένας διαγωνισμός οφείλει να πραγματοποιήσει ή να αναθέσει τη σύνταξη του φακέλου του διαγωνισμού. Εντός αυτού περιλαμβάνονται όλα τα απαραίτητα τεχνικά, οικονομικά και διαδικαστικά δεδομένα που αφορούν το αντικείμενο και τη διαδικασία εκπόνησης του διαγωνισμού. Λεπτομερής κατάλογος αυτών των στοιχείων περιλαμβάνεται μέσα στην προκήρυξη, που αποτελεί το μέσο δημοσιοποίησης της διαδικασίας διενέργειας του διαγωνισμού, μέσα στην οποία γίνεται λεπτομερής προσδιορισμός και περιγραφή του αντικειμένου του διαγωνισμού και όλων των παραμέτρων που αφορούν σε προδιαγραφές παραδοτέων και παρουσίασης των προτάσεων, κριτήρια αξιολόγησης, σε είδη βραβείων και υποχρεώσεις ανάθεσης, σε χρονοδιαγράμματα και οικονομικά στοιχεία που αφορούν τη χρηματοδότηση του διαγωνισμού.
Το άρθρο 6 της Υ.Α., αφορά τη δημοσιότητα που πρέπει να λάβει ο διαγωνισμός. Ειδικότερα, γίνεται αναφορά στον τρόπο με τον οποίο γίνεται η δημοσίευση της προκήρυξης του διαγωνισμού καθώς και στον τρόπο με τον οποίο δημοσιοποιείται το αποτέλεσμα του διαγωνισμού ενώ το άρθρο 7 της Υ.Α., ορίζει τα μέσα επικοινωνίας που θα χρησιμοποιούνται στα διάφορα στάδια του διαγωνισμού.
Η προκήρυξη αρχιτεκτονικού διαγωνισμού δημοσιεύεται επίσης στην ιστοσελίδα που ενδεχομένως δημιουργείται επί του διαγωνισμού, καθώς και στην ιστοσελίδα του ΣΑΔΑΣ-ΠΕΑ, ή του ανάλογου κλαδικού φορέα, πλην εξαιρέσεων όπου απαιτείται δημοσίευση στην επίσημη εφημερίδα των ευρωπαϊκών κοινοτήτων. Τα αποτελέσματα, αντίστοιχα του διαγωνισμού δημοσιεύονται μετά από αποστολή τους, στο ενημερωτικό δελτίο του ΤΕΕ.
Επί της διαδικασίας, όπως περιγράφεται στο άρθρο 8, ένα κομβικό σημείο αποτελεί η εγγραφή των διαγωνιζόμενων στον κατάλογο, ενώ στο άρθρο 9, τίθεται το πλαίσιο μέσα στο οποίο υποβάλλονται οι ερωτήσεις των διαγωνιζομένων και δίνονται οι απαντήσεις από την αρμόδια υπηρεσία της διοργανώτριας αρχής. Στο άρθρο 10 περιγράφονται οι προθεσμίες-προδιαγραφές υποβολής των προτάσεων, οπού επισημαίνεται πως Η προθεσμία παράδοσης των προτάσεων για κάθε διαγωνισμό καθορίζεται μέσα στη δημοσιευμένη προκήρυξη και είναι ανάλογη του μεγέθους και των απαιτήσεων του αντικειμένου του διαγωνισμού. Οι προδιαγραφές παράδοσης, στοχεύουν στην διατήρηση της ανωνυμίας των διαγωνιζομένων και στην ομοιογενή, τυποποιημένη εμφάνιση της συμμετοχής κάθε διαγωνιζόμενου. Το ύψος των χρηματικών βραβείων όπως αυτό καθορίζεται από τη διοργανώτρια αρχή καθώς και η σύνθεση της κριτικής επιτροπής περιγράφονται στα άρθρα 11&12. Η κριτική επιτροπή ανάλογα με τη σπουδαιότητα του διαγωνισμού και τις περιλαμβανόμενες κύριες κατηγορίες μελετών, μπορεί να είναι 5μελής, 7μελής, ή 9μέλης η σύνθεση της οποίας αποτελείται από μέλη-σε προκαθορισμένα μεταξύ τους ποσοστά- των κάτωθι κατηγοριών:
-Κριτές «εκ προσωπικοτήτων».
-Κριτές εκπρόσωποι της διοργανώτριας αρχής.
-Κριτές από τον κατάλογο κριτών αρχιτεκτονικών διαγωνισμών, μετά την κατάρτισή του.
Τα αποτελέσματα του διαγωνισμού καθώς και η διαδικασία αξιολόγησης, αφού γνωστοποιούνται στη διοργανώτρια αρχή μέσα σε 10 ημέρες από τη λήξη της διαδικασίας, επικυρώνονται και στη συνέχεια γνωστοποιούνται στους συμμετέχοντες. Επίσης δημοσιοποιείται και αποστέλλεται για ενημέρωση των σχετικών ιστοσελίδων στις οποίες είχε αναρτηθεί και η προκήρυξη.
Υποχρέωση της διοργανώτριας αρχής είναι η προβολή και δημοσιοποίηση των διακριθεισών μελετών, κατ' ελάχιστον στην ιστοσελίδα της, ενώ δύναται παράλληλα να διοργανώσει έκθεση με τις συμμετέχουσες και τεύχος με τις διακριθείσες προτάσεις, με δική της οικονομική επιβάρυνση.
Η διεξαγωγή Αρχιτεκτονικού Διαγωνισμού σε παγκόσμιο επίπεδο αποτελεί θεσμό όταν πρόκειται για δημόσια αλλά και για πολλά ιδιωτικά έργα. Άλλωστε η συμμετοχή σε Αρχιτεκτονικό Διαγωνισμό, αποτελεί τιμή για τον κάθε συμμετέχοντα, έστω και αν δεν διακριθεί η πρόταση του. Και αυτό, γιατί η κάθε συμμετοχή αποτελεί μια ολοκληρωμένη πρόταση, μελετημένη και εφαρμόσιμη
Στην Ελλάδα έχουν πραγματοποιηθεί τα τελευταία χρόνια αρχιτεκτονικοί διαγωνισμοί με επιτυχία τόσο στο κομμάτι των συμμετοχών όσο και των αποτελεσμάτων.
Ενδεικτικά αναφέρουμε την προκήρυξη Πανελλήνιου αρχιτεκτονικού διαγωνισμού  από τον  Δήμο Τρικκαίων για την «Ανάπλαση της Πλατείας Ηρώων Πολυτεχνείου και της Πλατείας Εθνικής Αντίστασης της πόλης των Τρικάλων», την Προκήρυξη ΣΥΝΘΕΤΟΥ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΟΥ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ ΠΡΟΣΧΕΔΙΩΝ “Ενσωμάτωση χώρου παλαιών στρατιωτικών φυλακών στον αστικό ιστό ως κέντρο παροχής αστικών εξυπηρετήσεων” από το δήμο Ιωαννιτών καθώς και τον Πανελλήνιο Ανοικτό Αρχιτεκτονικό Διαγωνισμό Ιδεών για το έργο «Αρχιτεκτονικός Σχεδιασμός Συγκροτήματος κτιρίων Διοίκησης και Κεντρικών Υπηρεσιών της ΔΕΗ Α.Ε. στο Φάληρο του Δήμου Πειραιά.
Δεν θα πρέπει να παραλείψουμε βεβαίως τη μεγάλη επιτυχία που είχε η διεξαγωγή του Αρχιτεκτονικού Διαγωνισμού Ιδεών για το "Χατζόγλειο Σχολείο" στην πόλη της Κατερίνης. Ο Διαγωνισμός προκηρύχτηκε από την Περιφερειακή Ενότητα Πιερίας μέσα στο 2016 και η κριτική επιτροπή απένειμε 2 βραβεία και 1 εξαγορά στις προτάσεις που ξεχώρισαν.
Παράλληλα όμως, και ενώ για πρώτη φορά οι δημόσιοι φορείς είναι υποχρεωμένοι να επιλέγουν για τις μελέτες του δημόσιου χώρου (κτήρια, πλατείες, κλπ.) τη διαδικασία του αρχιτεκτονικού διαγωνισμού, βλέπουμε ότι πολλές φορές στην πράξη συμβαίνει το αντίθετο.
Παραδείγματα αποτελούν οι μελέτες για την Ανάδειξη - Αξιοποίηση της Κοιλάδας των Τεμπών, η οποία έγινε σύμφωνα με δηλώσεις από λαρισαϊκό αρχιτεκτονικό γραφείο αφιλοκερδώς, καθώς και η μελέτη για το Μητροπολιτικό πάρκο Παύλου Μελά στη Θεσσαλονίκη, όπου επιστημονικός συνεργάτης του δημάρχου μετατράπηκε τελικά σε μελετητή.
Στα δυο αυτά παραδείγματα προστίθενται και οι "οίκοθεν" μελέτες των διαφόρων δήμων, όπως η πρόσφατη μελέτη ανάπλασης της πλατείας Δημοκρατίας από το Δήμο Κατερίνης παρότι όπως σαφώς αναφέρεται στο άρθρο 2 παράγραφος 1 της Υ.Α. 26804 "η υποχρέωση τουλάχιστον για τα σχέδια ιδεών υφίσταται και στις περιπτώσεις που πρόθεση της διοργανώτριας αρχής είναι η σύνταξη της μελέτης από την ίδια".
Ο ΣΑΔΑΣ Πιερίας, συνυπογράφει μαζί με τους περιφερειακούς συλλόγους αρχιτεκτόνων Έβρου, Ιωαννίνων, Λάρισας, Μαγνησίας και Σερρών, ψήφισμα υπέρ της διεξαγωγής Αρχιτεκτονικών Διαγωνισμών που κατατέθηκε στην ημερίδα που διοργάνωσε ο Σύλλογος Αρχιτεκτόνων Αχαΐας με τίτλο: "ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΙ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΟΙ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ-ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ & ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ'' στην ΠΑΤΡΑ  στις 24.02.18.
Τέλος, ως ένα πολύ θετικό βήμα προς την κατεύθυνση της διεξαγωγής Αρχιτεκτονικών Διαγωνισμών, αξίζει να αναφερθεί η πρόθεση της Μητρόπολης Κίτρους, Κατερίνης και Πλαταμώνος και του Σεβασμιότατου Μητροπολίτη κ.κ. Γεωργίου, να προκηρύξει ως διοργανώτρια Αρχή έναν Αρχιτεκτονικό Διαγωνισμό για την αποκατάσταση του κτιρίου του Αγίου Φωτίου στην Κατερίνη. Ο Άγιος Φώτιος αποτελεί ένα κτίριο με ιδιαίτερη σημασία για την πόλη της Κατερίνης, έχει κατασκευασθεί τη δεκαετία του 1960, καταγράφηκε στην πρόσφατη κτιριακή καταγραφή της ομάδας εργασίας του ΣΑΔΑΣ και με τις πολυποίκιλες χρήσεις που φιλοξενεί, αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα πνευματικά κέντρα της ευρύτερης περιοχής. Στην προσπάθεια αυτή ο ΣΑΔΑΣ με μεγάλη χαρά θα προσφέρει αφιλοκερδώς τις υπηρεσίες του στη Μητρόπολη για τη σύνταξη φακέλου του διαγωνισμού, αντί "τεχνικής υπηρεσίας" την οποία η Μητρόπολη δεν διαθέτει.
Αντί επιλόγου θα χρησιμοποιήσω τη φράση του Νομικού συνεργάτη του Τεχνικού Επιμελητήριου Ελλάδας, δικηγόρου, κ. Κων/νου Καρατσώλη, που αναφέρει τα εξής: "Η ελληνική αρχιτεκτονική και οι Έλληνες Μηχανικοί μπορούν να αναδείξουν τον τόπο μας σε Διεθνές προσκύνημα του Πολιτισμού, των Ιδεών, του Σχεδιασμού του αύριο.
Η ελληνική κοινωνία βιώνει τα τελευταία χρόνια μια ανεξήγητη φοβία. Στο όνομα αυτής της φοβίας κατασπαταλήθηκε η δημιουργικότητα γενεών".
Σας ευχαριστώ πολύ»! 


Η εισήγηση του Ανδρέα Τσιόκα, Μέλους τού Δ.Σ. ΣΑΔΑΣ Πιερίας.

Πριν από την εισήγηση της κ. Μανιάτη, είχε γίνει η εισήγηση του Μέλους τού Δ.Σ. ΣΑΔΑΣ Πιερίας, Ανδρέα Τσιόκα, με θέμα: «Απολογισμός δράσεων του ΣΑΔΑΣ Πιερίας από το 2014 που ιδρύθηκε μέχρι σήμερα».
Ολόκληρη η εισήγησή του έχει ως εξής:
«Το 2014 ιδρύθηκε το τοπικό τμήμα του ΣΑΔΑΣ Πιερίας από συναδέλφους - μέλη του ΣΑΔΑΣ – ΠΕΑ.
Με όλες τις διαδικασίες που προβλέπει το καταστατικό του πανελλήνιου συλλόγου συστήθηκε προσωρινό Δ.Σ. και στις εκλογές που ακολούθησαν εκλέχτηκε το πρώτο Δ.Σ.
Οι εκδηλώσεις που ακολούθησαν ήταν οι εξής:
Ιούνιος 2014, 1η έκθεση αρχιτεκτονικού έργου Πιερίας με 25 συμμετέχοντες συναδέλφους.
Ιούνιος 2015, συνδιοργάνωση αρχιτεκτονικής ποδηλατοβόλτας με την ποδηλατική απόδραση
Ιούλιος 2015, συμμετοχή στο Φεστιβάλ Ολύμπου με πρόταση για Πράσινες Διαδρομές στον κεντρικό ιστό της πόλης.
Νοέμβριος 2015, έκθεση πινακίδων με στοιχεία και φωτογραφίες για τα διατηρητέα της πόλης στην Εκάβη στο πλαίσιο των Αικατερινείων.
2016, σύσταση της ομάδας εργασίας για την φωτογραφική καταγραφή κτιρίων της Κατερίνης, μέχρι την δεκαετία του 1970, με αρχιτεκτονικό ή ιστορικό ενδιαφέρον.
Οκτώβριος 2017, 1ο Φεστιβάλ Αρχιτεκτονικής με τίτλο «Αρχιτεκτονική και Μνήμη», στα πλαίσια του οποίου εκτέθηκαν, στην Αστική Σχολή, τα αποτελέσματα της φωτογραφικής αποτύπωσης που επιμελήθηκε η ομάδα εργασίας του συλλόγου σε εθελοντική συνεργασία με επαγγελματίες φωτογράφους της πόλης, φωτογραφικούς συλλόγους και φυσικά συναδέλφους. 
Στα εγκαίνια της έκθεσης στην Αστική Σχολή φιλοξενήσαμε και δύο πολύ ενδιαφέρουσες εισηγήσεις με θέμα την αποκατάσταση και την επανάχρηση από την συνάδελφο κυρία Άρτεμις Καλογήρου και τον ομότιμο καθηγητή του ΑΠΘ Μιχάλη Νομικό. 
Επίσης κατά την διάρκεια του Φεστιβάλ έγιναν ξεναγήσεις στην έκθεση σε μαθητές από σχολεία της πόλης. Την τελευταία μέρα του Φεστιβάλ διοργανώθηκε και η δράση «Κτίρια Ανοιχτά» με ξενάγηση στην οικία Μπίσμπα, το Οθωμανικό Διοικητήριο και το πρώην Αρχοντικό Τσαλόπουλου. Τέλος στόχος μας είναι το φεστιβάλ να διοργανώνεται κάθε χρόνο την πρώτη Δευτέρα του Οκτωβρίου που είναι και η Παγκόσμια Ημέρα της Αρχιτεκτονικής.

Νοέμβριος 2017, Στα πλαίσια των Αικατερινείων και μετά από πρόσκληση του ΟΠΠΑΠ του Δήμου Κατερίνης, διοργανώθηκαν οι «Αρχιτεκτονικές Διαδρομές» μια ξενάγηση με λεωφορείο σε σημαντικά κτίρια και περιοχές του αστικού ιστού της Κατερίνης». 











Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Καθ.Ιατρικής, Ι.Κουντουράς: Διεθνείς επιστημονικές μελέτες βεβαιώνουν την ασφάλεια της Θ.Κοινωνίας έναντι λοιμώξεων!

Η εισήγηση της Ομοιοπαθητικής Ιατρού, Μάγδας Μιχαηλίδου, στην εκδήλωση με θέμα: «Ιατρική για τον άνθρωπο ή για το κέρδος»;

Τι συμβαίνει όταν ο φασισμός συμπλέει με ιδεολογίες και κυβερνήσεις τής Ε.Ε., των ΗΠΑ, του ΝΑΤΟ και της Δύσης! Αυτός είναι ένας ...καλός φασισμός!

Να τι έγραφαν στη «ΝΙΚΗ» τού Νατσιού: Αποτελεσματική η νέα τεχνολογία mRNA των εμβολίων για τον κορωνοϊό!

Ανδρέας Κατσιάπης-Γαλανός: Θετικές και αρνητικές εμπειρίες από επαφές μου με το κόμμα «ΝΙΚΗ» και με στελέχη του.

Σε κλίμα συγκίνησης η τελετή ονοματοδοσίας του 2ου Δημοτικού Σχολείου Κατερίνης σε «Χρίστος Τσολάκης».

Ποιοι Έλληνες πολιτικοί, ιεράρχες, δήμαρχοι, δημοσιογράφοι κ.ά. είναι μέλη τού Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ.

Καταπατητής ο ...Δήμος Κατερίνης! Δικάστηκε για καταπάτηση έκτασης ιδιωτών!

Μαθητές γυμνασίου χτυπιούνται, σε κοινή θέα όλων, στην πλατεία Δημαρχείου Κατερίνης. Τετάρτη 10/4, ώρα 7.30 μ.μ. περίπου.