Εισήγηση Περιφερειακού Συμβούλου Χρήστου Τζιουβάρα στο Συντονιστικό Όργανο Πολιτικής Προστασίας.



Προς Συντονιστικό Όργανο Πολιτικής Προστασίας

Π.Ε. ΠΙΕΡΙΑΣ / ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ

 

Εισήγηση για την συνεδρίαση του Σ.Ο.Π.Π.  Π.Ε. Πιερίας με θέμα

«Τον Σχεδιασμό και τις δράσεις Πολιτικής Προστασίας για την Αντιμετώπιση κινδύνων λόγω δασικών πυρκαγιών».

Αγαπητοί Συνάδελφοι

Το γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια δεν έχει καταγραφεί κάποια Τοπική Καταστροφή Μεγάλης Έντασης στον Νομό (τέτοια δηλαδή που για να αντιμετωπιστεί απαιτούνται και μέσα από άλλους Νομούς/Περιφέρειες/Υπηρεσίες κλπ) δεν πρέπει να δημιουργεί επανάπαυση, η οποία και θα είχε σαν συνέπεια μία αόριστη και γενική προετοιμασία/ πρόβλεψη/ κατάσταση ετοιμότητας για την αντιμετώπιση κινδύνων λόγω δασικών πυρκαγιών.

Ορθά η Διοίκηση των Πυροσβεστικών Υπηρεσιών Πιερίας επισημαίνει την αύξητική τάση του αριθμού των συμβάτων ανά έτος που παρατηρούνται στην Π.Ε. Πιερίας, όπως επίσης ορθά υπογραμμίζει την επίδραση της Πανδημίας του Κορωνοϊού, καθώς στην περίοδο κατά την οποία εκδηλώθηκε (άνοιξη) είναι η κατεξοχήν κρίσιμη για την αύξηση της καύσιμης ύλης στο ευρύτερο περιβάλλον (Δάση, ύπαιθρος, αστικές & περιαστικές περιοχές), ενώ παράλληλα απουσίαζε από εκεί η ανθρώπινη δραστηριότητα που την μειώνει.

Απαιτείται, λοιπόν, λεπτομερέστερη προετοιμασία και εξειδίκευση των δράσεων τόσο για την πρόληψη, όσο και την ετοιμότητα και την αντιμετώπιση ανάλογων φαινομένων, και η οποία –πέρα από τις επιστημονικές προβλέψεις για περιοχές και περιόδους αυξημένης επικινδυνότητας -  εκτιμούμε ότι θα πρέπει να εστιάζεται κυρίως σε περιοχές στις οποίες υπάρχει κίνδυνος μεγάλης έκτασης καταστροφών, όπως σε αστικές και περιαστικές (με εμφανή τον κίνδυνο για την ανθρώπινη ζωή), αλλά οπωσδήποτε και στις μεγάλες δασικές εκτάσεις της Π.Ε. Πιερίας (Όλυμπος, Πιερία, Τίταρος), με άμεσο τον κίνδυνο καταστροφής  του φυσικού περιβάλλοντος.

Η «Πρόληψη», πέρα από την καθιερωμένη κοπή βλάστησης σε χώρους αρμοδιότητας της Π.Ε., στην παρούσα φάση ταυτίζεται κυρίως με την ενημέρωση των πολιτών για την επίδειξη υπεύθυνης στάσης απέναντι στον κίνδυνο πυρκαγιάς, είτε στο Δάσος, είτε στις ιδιωτικές περιουσίες.

Περισσότερα μπορούν να προβλεφθούν σε ότι έχει να κάνει με την «Ετοιμότητα», προσδιορίζοντας πιο συγκεκριμένα τομείς ευθύνης αλλά και με μεγαλύτερη σαφήνεια το προσωπικό, τα μέσα και τα υλικά με τα οποία αυτήν επιτυγχάνεται. Όπως τονίζεται και σε άλλες εισηγήσεις, η άμεση ανταπόκριση σε περίπτωση εκδήλωσης φαινομένου πυρκαγιάς είναι καθοριστικής σημασίας για τον περιορισμό της έκτασης και των βλαβών που μπορεί να προκληθούν από αυτήν.

Βοηθητικό ρόλο σε αυτό μπορούν να έχουν, συνδυασμένα και συντονισμένα με τις αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες, και οι κατά τόπους εθελοντικές ομάδες που με διάφορους τρόπους δραστηριοποιούνται σε κάθε περιοχή, καθώς και με πιθανή βοήθεια της Π.Ε. και ενίσχυση των μέσων άσκησης των καθηκόντων τους, τόσο στο επίπεδο της πρόληψης όσο και της αντιμετώπισης. Επίσης, καθοριστικά βοηθητικός παραμένει ο ρόλος των Δασικών Συναιτερισμών τόσο για την πρόληψη όσο και προς την Πυροσβεστική Υπηρεσία κατά τις επιχειρήσεις αντιμετώπισης, οπότε και η ανάγκη συνεργασίας είναι αυξημένη.

Από μη επίσημη ενημέρωση που έχουμε από τοπικούς φορείς, η οποία όμως επιβεβαιώνεται από επικοινωνία που είχαμε με την Διεύθυνση Δασών Πιερίας, η κατάσταση του δασικού οδικού δικτύου δεν είναι παντού η δέουσα και γι’ αυτό απαιτείται καλύτερη συνεργασία με την Δασική Υπηρεσία Πιερίας, ενώ κρίνεται σκόπιμο να εξεταστεί και η άυξηση της πίστωσης που παρέχεται από την Περιφέρεια προς αυτήν (ίσως κατά ένα ποσό της τάξεως των 10000 – 15000 ευρώ) καθώς φαίνεται ότι υπάρχει οικονομική αδυναμία, ώστε με χρήση ίδιων μηχανημάτων που διαθέτει να προβεί σε δράσεις καθαρισμού και αποκατάστασης βλαβών που έχει υποστεί το δασικό οδικό δίκτυο κατά την χειμερινή περίοδο.

Στο κείμενο εισήγησης της Αντιπεριφέρειας πρέπει να προσδιοριστεί με μεγαλύτερη σαφήνεια η έννοια «Εθνικός Δρυμός Ολύμπου» αφού με θεσμικές αλλαγές που έχουν προκύψει από την προηγούμενη και την παρούσα κυβέρνηση, αυτήν μπορεί να διαφοροποιείται. Επίσης, ορθώς λαμβάνεται υπόψην «η δυνατότητα απαγόρευσης της κυκλοφορίας οχημάτων και μηχανημάτων κατά την αντιπυρική περίοδο εφόσον υπάρχουν κόκκινα σημεία»,   ωστόσο μπορεί να επανεξεταστεί ο βοηθητικός ρόλος που θα μπορούσαν να έχουν τα νόμιμα υφιστάμενα καταφύγια (π.χ. στην θέση Κρεβάτια) στον σχεδιασμό της Πολιτικής Προστασίας.

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΠΟΛΙΤΙΚΗ / ΣΚΑΝΔΑΛΑ. Επίκαιρος ο 72ος Ψαλμός λόγω Τεμπών, ΟΠΕΚΕΠΕ κλπ.

ΦΛΩΡΙΝΑ / ΕΚΚΛΗΣΙΑ. Εκοιμήθησαν εν Κυρίω δύο άγιες ψυχές, ο Πνευματικός π. Ιερόθεος Κοκονός και ο Αγωνιστής π. Μάξιμος Καραβάς, πνευματικά τέκνα τού αγίου Επισκόπου Φλωρίνης Αυγουστίνου. (18 ΦΩΤΟ).

Προφητείες τού αγίου Κοσμά τού Αιτωλού που εκπληρώνονται στις μέρες μας.

Αποκαλύψεις τού S.Bhakdi στην Αθήνα για σοβαρές παρενέργειες και θανάτους από τα mRΝΑ πειραματικά εμβoλια. (ΦΩΤΟ + ΒΙΝΤΕΟ).

Η (χαμένη) Ελληνική Παράδοση του Ενικού στις σχέσεις των Ελλήνων [Έρευνα]

Χώματα, λάσπες, σκουπίδια & σκοτάδια στο Β' Δημοτικό Κοιμητήριο Κατερίνης…

Μύθοι και απλές σκέψεις για την οικονομική κρίση. Η στροφή στην παραγωγή είναι η μόνη διέξοδος.

Το ύστατο χαίρε τού Γιώργου Παπαθανασίου στον εκλιπόντα φίλο του και συναγωνιστή, Γιώργο Φαρμάκη.

ΚΑΤΕΡΙΝΗ / ΟΙΚΙΣΤΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ. Πικρές αλήθειες από την Αρχιτέκτονα, Βίκη Μανιάτη, για την οικιστική κληρονομιά τής Κατερίνης που χάθηκε ή που ελάχιστα διασώζεται… (48 ΦΩΤΟ).