«Νόστος», μια θεατρική παράσταση κατάθεσης δακρύων, νοσταλγίας, μνήμης… (Κατερίνη, 3/8/2020).


* Θεατρικός συγγραφέας, Δημήτρης Πιπερίδης: «Θέατρο αποκομμένο από τη ζωή και απ’ αυτά που έζησαν οι άνθρωποι, δεν έχει κανένα νόημα να υπάρχει».

 

* Σκηνοθέτης & Ηθοποιός, Τάκης Βαμβακίδης: «Θέλουμε να συγκλονίσουμε, να συγκινήσουμε ψυχές ανθρώπων, Ποντίων, μη Ποντίων, Φιλοποντίων… Και να φύγουνε από το θέατρο με συναισθήματα… Ή δάκρυα να καταθέσουνε ή νοσταλγία να καταθέσουνε ή μνήμη. Αυτή είναι η μεγάλη μου χαρά»!

 

* Μουσικός & Ηθοποιός, Αλέξης Παρχαρίδης: «Είναι πολύ σημαντικό να προσπαθήσουμε να εικονοποιήσουμε όλη αυτή την ταλαιπωρία, όλον αυτόν τον πόνο που υπέστησαν οι δικοί μας προκειμένου να γνωστοποιήσουμε το τι πέρασαν οι γενιές εκείνες. Το κάνουμε με πολλή αγάπη και θα συνεχίσουμε να το κάνουμε όσο αντέχουν οι δυνάμεις μας».

 

* Πρόεδρος της Ένωσης Ποντίων Πιερίας, Κώστας Παπουτσίδης: «Αυτό το έργο, θα ‘λεγα, δίνει μια γροθιά, ώστε να ξυπνήσουμε εμείς οι νεοέλληνες ανά τον κόσμο και να συνεχίσουμε αδιάλειπτα για να αναγνωριστεί διεθνώς η γενοκτονία τού ποντιακού ελληνισμού».

 

Παρουσίαση θέματος,

Φωτογραφικό υλικό:

Ανδρέας Κατσιάπης - Γαλανός *

 











Τι είναι πιο σημαντικό στην υπόθεση της γενοκτονίας των Ελλήνων τού Πόντου; Είναι, άραγε, πιο σημαντική η γενοκτονία αυτή καθαυτή ή είναι το μετά από τη γενοκτονία; Είναι η γενοκτονία ή είναι η κρίσιμη απόφαση των Ποντίων να επιλέξουν είτε την προσφυγιά στη Μητροπολιτική σήμερα Ελλάδα είτε την παραμονή τους στην πατρίδα, στη Μαύρη Θάλασσα;

Το ερώτημα αυτό μπορεί να προκύπτει μέσα από την ιστορική ανάλυση εκείνων των γεγονότων, αλλά όχι μόνο. Μπορεί να προκύπτει όμως ακόμη και μέσα από μια θεατρική παράσταση όπως αυτή που έγραψε ο θεατρικός συγγραφέας, Δημήτρης Πιπερίδης, που επιγράφεται: «Νόστος ρίζα μ’ και κλαδί μ’».

Πρόκειται για μια συγκλονιστική παράσταση μνήμης για τη γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου, όπου η Ένωση Ποντίων Πιερίας θα παρουσιάσει τη Δευτέρα 3 Αυγούστου 2020, στις 09:30 το βράδυ, στο Δημοτικό Θέατρο Κατερίνης. Το έργο ανεβάζει ο θίασος «Τεμετέρ» σε σκηνοθεσία του Τάκη Βαμβακίδη.

 


Δημήτρης Πιπερίδης: Ποιος είχε δίκιο; 

Αυτοί που έφυγαν πρόσφυγες 

για τη Μητροπολιτική Ελλάδα 

ή εκείνοι που έμειναν πίσω;

 

«Ο ‘Νόστος’ δεν είναι ένα έργο που αφορά την ίδια τη γενοκτονία αλλά το μετά. Και πολλές φορές, το ‘‘αμέσως μετά’’ είναι πολύ πιο επώδυνο και ίσως εξίσου σημαντικό από την άποψη της ιστορικής μνήμης», υποστήριξε ο συγγραφέας Δημήτρης Πιπερίδης, κατά τη διάρκεια συνέντευξης τύπου που παραχωρήθηκε στην Κατερίνη, τη Δευτέρα 27/7/2020.

Αναφερόμενος δε στο περιεχόμενο της θεατρικής παράστασης ανέφερε ότι πρόκειται για «ένα έργο που αφορά το δράμα μιας οικογένειας η οποία βρίσκεται στην κρίσιμη στιγμή όπου πρέπει να αποφασίσει τι θα κάνει. Τώρα (εκ των υστέρων) ακούγεται εύκολο.

Στην πραγματικότητα, φανταστείτε ότι είστε κλειδωμένοι σ’ ένα δωμάτιο και πρέπει να πάρετε αυτή τη στιγμή την κρίσιμη απόφαση για το πώς θα ζήσει η οικογένειά σας και ποια θα είναι η τύχη της για τα επόμενα 100 χρόνια. Και ότι και η δική σας ζωή αλλά και των απογόνων σας θα εξαρτηθεί από μία απόφαση που πρέπει να ληφθεί μέσα σε λίγα λεπτά. Δεν είναι εύκολο (αυτό)…

Όσο κι αν ακούγεται πολύ θεατρικό ή πολύ κινηματογραφικό αυτό, στην πραγματικότητα είναι μια κρίσιμη στιγμή που τη βίωσαν όλοι εκείνοι οι άνθρωποι. Διότι, κάποια στιγμή, στο λιμάνι τού Βατούμ, του Σοχούμ, στα μεγάλα λιμάνια τής Μαύρης Θάλασσας κάποιοι άνθρωποι έπρεπε να αποφασίσουν αν θα ανέβουν πάνω στο πλοίο ή θα μείνουν πίσω. Οι μισοί περίπου ήρθαν και (μάλλον ήταν) οι περισσότεροι, (ενώ) άλλοι τόσοι έμειναν στη Μαύρη Θάλασσα και έγιναν Σοβιετικοί υπήκοοι, εξορίστηκαν, πέρασαν άλλα…

Ποιος πέρασε καλύτερα; Ποιος είχε «δίκιο»; (Εκείνοι που έφυγαν για τη Μητροπολιτική Ελλάδα ή εκείνοι που έμειναν πίσω); Δεν μπαίνω καν στη λογική να το εξετάσω. Με ενδιαφέρει ότι και οι δύο απόψεις πηγάζουν από την αγάπη για μια πατρίδα», ανέφερε ο Δημήτρης Πιπερίδης.

 


Τάκης Βαμβακίδης: Πάντοτε θα τιμούμε τους 353.000 

αθάνατους νεκρούς μας. Θα τους τιμούμε 

και θα είμαστε εδώ σαν σύμβολο και σαν σημαία 

που ανεμίζει και σαν ταμπούρλο που τυμπανίζει!

 

Ο σκηνοθέτης και ηθοποιός τού έργου, ο Τάκης Βαμβακίδης, αναφερόμενος στην παράσταση που θα γίνει στην Κατερίνη, ξεκαθάρισε ότι αυτή δεν γίνεται με μοναδικό κίνητρο τις εισπράξεις αλλά γίνεται για «να συγκινήσουμε ψυχές ανθρώπων».

«Θα το βάλουμε το γκολ στις 3 Αυγούστου;», ρώτησε ο Τάκης Βαμβακίδης απευθυνόμενους στους δημοσιογράφους, ωστόσο όλοι κατάλαβαν ότι επρόκειτο για ρητορικό ερώτημα στο οποίο ευθύς αμέσως απάντησε ο ίδιος λέγοντας: «Το γκολ στις 3 Αυγούστου δεν θα είναι να γεμίσει το Δημοτικό Θέατρο Κατερίνης και να γεμίσουμε δολάρια και (να εισπράξουμε) τα μεροκάματά μας».

Συμπλήρωσε δε λέγοντας ότι «το σπουδαιότερο είναι να συγκλονίσουμε, να συγκινήσουμε ψυχές ανθρώπων, Ποντίων, μη Ποντίων, Φιλοποντίων… ανθρώπων, λέω εγώ. Και να φύγουνε από το θέατρο με συναισθήματα… Ή δάκρυα να καταθέσουνε ή νοσταλγία να καταθέσουνε ή μνήμη. Αυτή είναι η μεγάλη μου χαρά»!

Μιλώντας δε για την προετοιμασία που αφορά την παρουσίαση της θεατρικής παράστασης, σημείωσε λέγοντας: «Είχαμε και έχουμε τη συμπαράσταση ενός διαχρονικά ταλαντούχου φίλου, του Γιώργου τού Γεωργιάδη, ο οποίος, μαζί με τον Κώστα Παπουτσίδη, οργάνωσε αυτή την όμορφη συντροφία μας».

Αναφερόμενος στο γεγονός τής γενοκτονίας τού ποντιακού ελληνισμού καθώς και στο χρέος όχι μόνο των Ποντίων σήμερα αλλά και ολόκληρου του ελληνισμού, είπε χαρακτηριστικά: «Τι κάναν’ λοιπόν οι 353.000 οι αθάνατοι; Κρατήσαν την ψυχή τους καθαρή, την αξιοπρέπειά τους καθαρή, δεν προσκυνήσαν στον εφέντη μ’ - εφέντη μ’ και βγήκαν στην αντίσταση και μπήκαν στον αγώνα, στην αξιοπρέπεια. Και είναι αθάνατοι! Και γι’ αυτό κι εμείς, μέχρι να πεθάνουμε, μέχρι να φύγουμε, θα τους τιμούμε και θα είμαστε εδώ σαν σύμβολο και σαν σημαία που ανεμίζει και σαν ταμπούρλο που τυμπανίζει λέγοντας: Όχι (στην) αδικία, όχι (στην) ανισότητα, όχι (στην) προσφυγιά»!

 



Δυστυχώς, ο Αριστοφάνης, ο Φίλωνας Κτενίδης, 

ο Δημήτρης Πιπερίδης, ο Γεώργιος Γεωργιάδης, 

δυστυχώς θα είναι πάντοτε επίκαιροι.

 

Σε ερώτηση δημοσιογράφου για την επικαιρότητα αυτού του έργου, δηλαδή σε σχέση με τα πρόσφατα γεγονότα στην Τουρκία που αφορούν την εκ νέου μετατροπή τής Αγίας Σοφίας σε τζαμί αλλά και τη διεκδίκηση ζωτικού χώρου τής Ελλάδας, ο Τάκης Βαμβακίδης, μεταξύ των άλλων που είπε ήταν ότι «δυστυχώς, ο Δημήτρης Πιπερίδης, συγγραφέας τού έργου, είναι, δυστυχώς, επίκαιρος».

«Δυστυχώς, λένε οι κριτικοί τού θεάτρου, δυστυχώς ακόμη ο Αριστοφάνης είναι επίκαιρος! Δυστυχώς, ο Φίλωνας Κτενίδης είναι επίκαιρος! Δυστυχώς, ο Δημήτρης Πιπερίδης είναι επίκαιρος! Δυστυχώς ο Γεώργιος ο Γεωργιάδης, στα κατά καιρούς πολύ σπουδαία σχόλια που γράφει και δημοσιεύει, είναι επίκαιρος!

Είναι επίκαιροι! Δυστυχώς, είναι επίκαιροι, διότι ακόμη δεν έχουνε εμβόλιο τα παιδιά τής Αφρικής, διότι ακόμη δεν υπάρχει ισότητα, διότι ακόμη υπάρχει προσφυγιά, διότι ακόμη υπάρχει πόλεμος. Στον 21ο αιώνα παράγουνε ακόμη πολεμικό υλικό αντί να παράγουνε μόρφωση, παιδεία και αντί να λέμε καλημέρα το πρωί», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Και πρόσθεσε λέγοντας: «Δυστυχώς, το έργο «νόστος ρίζα μ’ και κλαδί μ’» είναι ένα επικαιρότατο έργο και μάλιστα, αυτός ο συγγραφέας, ο Πιπερίδης ο Δημήτρης, είναι επίκαιρος υπό την έννοια ότι δημιουργεί εικόνες όχι (για να παρουσιάσει μια) ηθογραφία και αναπαράσταση, του τύπου˙ «ελάτε για μιάμιση ώρα να κάνουμε μνημόσυνο». Δημιουργεί εικόνες κοινωνικού περιεχομένου με υπονοούμενα. Σας ζητώ να με πιστέψετε ότι οκτώ μήνες μελετάω (αυτό το έργο), κάθε μέρα το μελετάω και κάθε μέρα ξεκλειδώνω τις λέξεις (αυτού του έργου)».

 

Κώστας Παπουτσίδης: Ο Δημήτρης Πιπερίδης 

με το έργο του χτυπάει την καμπάνα τής μνήμης, 

χτυπάει την καμπάνα στους νεοέλληνες απέναντι 

στο χρέος που έχουν στην ιστορία 

των 353.000 νεκρών μας.

 

Για τον θεατρικό συγγραφέα, Δημήτρη Πιπερίδη, μιλώντας ο Πρόεδρος της Ένωσης Ποντίων Πιερίας, Κώστας Παπουτσίδης, είπε μεταξύ άλλων: «Θεωρούμε ότι ο Δημήτρης Πιπερίδης χτυπάει την καμπάνα τής μνήμης αλλά και χτυπάει και την καμπάνα στους νεοέλληνες απέναντι στο χρέος που έχουν στην ιστορία των 353.000 νεκρών μας, που αφορά φυσικά τη γενοκτονία τού ποντιακού ελληνισμού. Αυτό το έργο, θα ‘λεγα, δίνει μια γροθιά, ώστε να ξυπνήσουμε εμείς οι νεοέλληνες ανά τον κόσμο και να συνεχίσουμε αδιάλειπτα ώστε να αναγνωριστεί διεθνώς η γενοκτονία τού ποντιακού ελληνισμού».

 

Αλέξης Παρχαρίδης: Με την παράσταση αυτή 

φέρνουμε το χθες στο σήμερα. 

Και το κάνουμε με πολλή αγάπη!

 

Από την πλευρά του, ο Αλέξης Παρχαρίδης, αναφερόμενος στο έργο σημείωσε χαρακτηριστικά: «Είναι πολύ σημαντικό να προσπαθήσουμε να εικονοποιήσουμε όλη αυτή την ταλαιπωρία, όλον αυτόν τον πόνο που υπέστησαν οι δικοί μας προκειμένου να γνωστοποιήσουμε το τι πέρασαν οι γενιές εκείνες. Το κάνουμε με πολλή αγάπη και θα συνεχίσουμε να το κάνουμε όσο αντέχουν οι δυνάμεις μας».

 

Συντελεστές τού έργου.

 

Συγγραφέας τού έργου: Δημήτρης Πιπερίδης.

Σκηνοθεσία: Τάκης Βαμβακίδης.

Ιστορικός Σύμβουλος: Κώστας Φωτιάδης.

Μουσική: Χρήστος Παπαδόπουλος.

Τραγούδι έναρξης: Κωνσταντίνος Τσαχουρίδης.

Μουσική: Σταύρος Παζαρέντζης.

Στίχοι: Ιμπραήμ Ιμπραήμογλου.

Σκηνικά: Νίκος Κασαπάκης.

Ενδυματολογία: Μαρία Μαγγίρα.

Ήχοι - Φωτισμοί: Γιάννης Καπράρας.

Διευθυντής Δημιουργικού Τμήματος: Μιχάλης Μηνακούλης.

Επιμέλεια χτενισμάτων και μακιγιάζ: Νίκος Σούρας.

Φωτογραφίες: Αργύρης Εσκιτζής, Φόρης Πεταλίδης.

 

Ερμηνεύουν οι ηθοποιοί:

Τάκης Βαμβακίδης.

Αλέξης Παρχαρίδης.

Μάγδα Πένσου.

Έλενα Νεανίδη.

 

Προβολή και Επικοινωνία: Μαρίνα Γεωργιάδου, Ντόρα Χάλαρη.

Δημόσιες Σχέσεις Μ.Ε.: Άννα Σεβαστιάδου.

Επιμέλεια Προγράμματος:

Κώστας Φωτιάδης και Δημήτρης Πιπερίδης.

Διόρθωση κειμένων: Ξένια Βενέγκα.

Σχεδιασμός Προγράμματος: Indigo Creative.

 

Πληροφορίες, Οργάνωση:

Μιχάλης Τσολάκης: 6986 92 63 17 και 6953 00 42 09.

 

ΕΙΣΗΤΗΡΙΑ.

Προπώληση 10€ / Ταμείο 12€ /  Παιδικό-Φοιτητικό 7€.

Διάθεση εισιτηρίων:

ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ «ΝΕΣΤΩΡ», ΚΑΝΑΡΗ 5.

ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ «1900», ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ Β΄2  (ΑΓΙΑ ΤΡΙΑΔΑ).

 

«Θέατρο αποκομμένο από τη ζωή και απ’ αυτά που έζησαν οι άνθρωποι, δεν έχει κανένα νόημα να υπάρχει». Δημήτρης Πιπερίδης.

 

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Θα τηρηθούν όλα τα προβλεπόμενα μέτρα για την ασφάλεια και την υγεία των θεατών και των συντελεστών της παράστασης.

 

----------------

 

* Ο Ανδρέας Κατσιάπης - Γαλανός

είναι πτυχιούχος Α.Ε.Σ. Αθηνών,

πτυχιούχος Θεολογικής Σχολής Αθηνών,

δημοσιογράφος στην Κατερίνη.

https://www.facebook.com/profile.php?id=100009657090926

email: galanos.andreas@gmail.com




Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

«Πρόσθες αυτοίς κακά, Κύριε, πρόσθες αυτοίς κακά τοίς ενδόξοις τής γης»! ΔΗΛΑΔΗ, Κύριε, πρόσθεσε κακά στους ένδοξους αλλά ασεβείς της γης!

Να τι έγραφαν στη «ΝΙΚΗ» τού Νατσιού: Αποτελεσματική η νέα τεχνολογία mRNA των εμβολίων για τον κορωνοϊό!

Η εισήγηση της Ομοιοπαθητικής Ιατρού, Μάγδας Μιχαηλίδου, στην εκδήλωση με θέμα: «Ιατρική για τον άνθρωπο ή για το κέρδος»;

Ποιοι Έλληνες πολιτικοί, ιεράρχες, δήμαρχοι, δημοσιογράφοι κ.ά. είναι μέλη τού Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ.

Στην κατοχή "έγιναν" και "μάχες" που ...δεν δόθηκαν ποτέ! Ήταν μόνο στα ...λόγια!

Καθ.Ιατρικής, Ι.Κουντουράς: Διεθνείς επιστημονικές μελέτες βεβαιώνουν την ασφάλεια της Θ.Κοινωνίας έναντι λοιμώξεων!

Ανδρέας Κατσιάπης-Γαλανός: Θετικές και αρνητικές εμπειρίες από επαφές μου με το κόμμα «ΝΙΚΗ» και με στελέχη του.

Λαογραφικό μουσείο στο 19ο Νηπιαγωγείο Κατερίνης με δυνατότητες επίσκεψης! (70 φωτογραφίες).

Ο Δήμαρχος Κώστας Δημόπουλος είναι παρών στη μάχη των μεταρρυθμίσεων στο Δήμο Δίου-Ολύμπου